"لزوم استعدادیابی دانش‌آموزان ایرانی در تأمین و توسعه‌ی منابع انسانی کارآمد از نگاه جامعه شناسی آموزش و پرورش"

 


جو غالب مدارس و جامعه و بی‌توجهی به انگیزه ها و علایق درونی که حاکی از استعدادهای ذاتی دانش‌آموزان است، به طور طبیعی پژوهشگر را نیز به سمت رشته هایی با عناوین قابل احترام برای جامعه کشانید.


 

دانش آموز و مدرسه

بیان مسأله

بی‌تردید یکی از مهم‌ترین انگیزه‌های پژوهشگر در پرداختن به این موضوع و اینکه چرا این موضوع دغدغه ذهنی او شد، تجربه‌ی زیسته و شخصی او در دوران تحصیلی و شغلی بوده است: جو غالب مدارس و جامعه و بی‌توجهی به انگیزه ها و علایق درونی که حاکی از استعدادهای ذاتی دانش‌آموزان است، به طور طبیعی پژوهشگر را نیز به سمت رشته هایی با عناوین قابل احترام برای جامعه کشانید. سنگینی این فضا در حدی بود که حتّی در خانواده‌های فرهیخته نیز سخن گفتن از ورود به رشته‌های علوم انسانی و هنر، چیزی شبیه به یک شوخی می‌نمود و در این میان علاقه و استعداد و قریحه و دغدغه‌های شخصی و سؤال‌های ذهنی دانش‌آموزان، در رتبه‌های آخراثرگذار برانتخاب رشته در دبیرستان و دانشگاه بود. درچنین فضایی که والدین و معلمان مقهور قضاوت جامعه در مورد جایگاه اجتماعی رشته ها و مشاغل باشند، طبعاً انتظار نمی‌رود که نوجوانان دوره راهنمایی و دبیرستان به سادگی به دنبال پیدا کردن استعدادهای خود باشند و علایق و استعدادهای خود را فراموش نکنند. این مشکل را، بارها و بارها شنیده‌ایم و در فضای راهنمایی و مشاوره تحصیلی، این واقعیتی مکرر است.

چنان که دورکیم معتقد است: ماهیت آموزش و پرورش اجتماعی و امر آموزش و پرورش نیز امری اجتماعی است و با تعیین اهداف ویژه‌ای برای هر یک از دوره‌های سه گانه (ابتدایی، راهنمایی و متوسطه)، در پی‌آموزش و پرورش افرادی است که بتوانند مسئولیت های اجتماعی و اقتصادی و را به شایستگی بپذیرند. یکی از مهم ترین اهداف آموزش و پرورش، خدمات یاری رسانی و خودآگاهی به دانش‌آموزان دوره‌های مختلف تحصیلی است تا بتوانند در تهیه طرح های آینده خود در امر تحصیل و انتخاب شغل، موفق باشند (شفیع آبادی، 1386). نمونه بارز این خدمات را می‌توان در امر مشاوره و راهنمایی تحصیلی و انتخاب رشته تحصیلی دانست و استعدادسنجی را می‌توان پیش نیاز هدایت تحصیلی دقیق شمرد. هدف اصلی در هدایت تحصیلی، فراهم کردن بستری مناسب برای دانش‌آموزان است، تا در آن زمینه بتوانند علایق، استعدادها ، توانایی ها ، خصوصیات شخصیتی و به طور کلی نقاط قوت و ضعف خود را بشناسند تا با تصویری نسبتاً واضح از ویژگی‌های خود دست به انتخاب رشته تحصیلی زنند (شفیع‌آبادی، 1376).                                 

لطفا به ادامه مطلب بروید.


مهارت آموزی_19 تحصیلی ,دانش‌آموزان ,رشته ,جامعه ,راهنمایی ,اجتماعی ,دانش‌آموزان است، ,احترام برای ,قابل احترام ,برای جامعه ,جامعه کشانید ,برای جامعه کشانید , منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی | یونس صادقی پورتال و سایت تفریحی خبری ایرانیان پورتال و سایت تفریحی خبری ایرانیان Mosavat اینما فیلم باربری رشته تدوین